*** mook's Favorite Films 3***
mookのお気に入り映画 3

お気に入り映画のリストから、ランダムにピックアップして紹介していきます。

I'll introduce some films from my favorite films list
time to time.

"Face"
「顔」

03/30/01 - Last Updated 04/02/01 (Please see English part below)

Written and Directed by : Junji Sakamoto
Starring : Naomi Fujiyama, Michiyo Ohkuma, Etsuji Toyokawa, etc.
Official Site : Japanese
Seen at New Directors New Films Film Festival

関西では神様と崇められる藤山寛美の娘、藤山直美のスクリーン“主演”デビュー作(正式には彼女、子役として映画に出演したり、阪本監督の作品「ビリケン」ではエキストラ出演しているそうです。それがこの映画作りのきっかけになったとか)。確かにこの映画の中の彼女、スゴイです。その内容と演技の肉迫性(?)から言って、「ダンサー・イン・ザ・ダーク」のビヨーク、フェリーニ作品のジュリエッタ=マシーナに相通じるものがかなりあります。そう、一般的にはどちらかというとブスでノロマで冴えなくて、社会からは置いてきぼりの様な彼女。でも(だからこそ?)彼女の光り輝く瞬間は、他の誰にもまして生き生きと、そして愛おしく見えてくるんです。
お話の内容はネタバレになるのでここでは触れませんが、基本的には家に閉じ篭りっきりだった35歳の正子が、いくつかの事件(?)をきっかけに外の世界へ押し出され、戸惑いながらもいろいろな人達に出会っていくという、いわば浪速人生ロードムービー。その視点がまるでイタリアン・リアリズムの様に、時には残酷に、時には優しいまなざしで彼女を描いていきます。

実をいうと私、この映画を観るまでこの阪本順治監督にはある種のイメージ(偏見?)みたいなモノがありました(とは言っても、「どついたるねん」以外の作品を観たことがなかったので、私は彼のこと殆ど全然知らなかったのですが)。特に去年は阪本監督、2000年という年にタフな(大変な人生という意味も含め)ウーマンライフを描いた「顔」&男達の群像劇である「新・仁義なき闘い」の2作品を発表したという意味で、2000年に「エリン=ブロコビッチ」「トラフィック」という2作品を発表したステーブン=ソダーバーグ監督に引っかけ、彼を"日本のソダーバーグ"と説明していたのです。アメリカ人の友達に対して。
それと、二人共デビュー作(阪本監督は「どついたるねん」、ソダーバーグ監督は「セックスと嘘とビデオテープ」)で、80年代の終わりに批評家達からいきなり大絶賛を浴びた後、しばらく当たり作品に恵まれず、1〜2年前くらいから不死鳥の様に蘇った所なんかも、ちょっと似てるかな〜と思ってたんですけれど…。

でもソレって、全然違いましたね。「エリン=」と「顔」はどちらも大好きだけど、全く違う作品でした。やっぱりソダーバーグという人は凄くシャープで頭の切れる人で(阪本監督も頭はかなり切れる人だと思いますが)、エリンをスマートに(頭がいいという意味ではありません)、そして鋭く描いているのですが、阪本監督はもっと地べたにどっこいしょっ、と彼女により沿って描いている感じ。この感覚は私が最も尊敬し敬愛する脚本家の一人である鄭義信さんの描く女性の描き方にも通じるものがあります。
実はこの上映会の後、私生意気にも監督さんご自身に向かって「男性である阪本監督に、ここまで真に迫った女性を描かれてしまって、女性である私は嫉妬すら覚えます」と言ってしまったのですけれど、監督さんは優しく「僕は彼女のことを"女性"としては描いていないんですよ。一人の人間として描きました」という答えを返して来たのです。確かに上映直後の質疑応答の際にも、「この映画を普遍的なものとして作ったか?それとも日本の観客のことだけを念頭に置いて作ったか?」という質問に対し、監督は「この映画については、日本の観客のこともそれ以外の観客のことも考えず、"一人の人間・吉村正子"という視点で作りました。」と答えています。

そして私との短い会話の最後に、監督は「家に閉じこもっていた正子の姿は、実は引き篭もっていた自分自身の姿なんだよね」と、何気なくポロッと言い放ちました(コレ、書こうかどうか迷ったのですが、後で上野昴志氏との対談を読んだら、そこでちゃんとパブリックに話しているので、敢えてオープンに書くことに決めました)。この一言で私、「顔」という映画の全ての謎が一瞬にして解けたというか、何かが音を立ててこの映画を一本の筋に繋げている様な気がしたのです(自分のボキャブラリーのなさがいじましいですが)。
そうなんです。この「顔」という映画、おそらく日本では藤山直美さんの方にばかり焦点が当たって報道されているんじゃないかと思いますが、私にとってはまさに“阪本順治”というその人の映画なのだと思いました。彼の人柄・彼という人間から見た視点でこの映画を読み解くと、全てがすっきり見えてくる様な気がするのです。

この映画の中で私の一番好きだったシーンは(思わず涙してしまったシーンでもありました)、彼女がラブホテルのオーナー(岸辺一徳)と一緒に自転車を漕ぐ練習をしているシーン。幼い頃蒸発してしまった父親について彼女が覚えていることと言えば、「自転車なんて乗れなくだっていい。泳げぐことなんて出来なくていいんだよ。」という優しい言葉。でも、彼女にとって自転車に乗ること、そして泳げる様になることは、人生最大の夢でもあったのです。
ラブホテルの同僚でルームメイトでもある若い女の子に向かって「夢があって、ええな」というシーン、そしてやはりそのルームメイトがお訪ね者ホステスの写真(変わり果てて誰だか分からなかったた内田春菊!)に向かって「こいつ絶対友達おらへんで」というと「友達って、おらなあかんの?」と正子が切り返すシーン。これもかなりキテましたね。私にとってはやはり中盤がベストパートだったかな。
ある意味この映画の脚本はハリウッド・フォーミュラに沿っていて(主人公の成長過程を描く"旅"であること。別にロードムービーでなくたっていいのですけれど。"旅"の目的がはっきりしていること等など)、とてもオーソドクスで分かりやすいのですが、やはりその底辺にある監督のこだわり・願い・想いみたいなモノが非常に力強くて、私はそこにとても引かれてしまいました。

あとは言うまでもなく、その豪華でバラエティな役者さん達。
やっぱトヨエツは"映画役者"なのですね〜。ドラマに出ている彼も何度か観たことありますが、こっちの方が断然いいっっっ!!!出番が少ないながら、とても濃い〜シーンが沢山ありました。特に正子のアパートを訪ねるシーン、惚れるわ〜(^_^;)。
大楠道代については、正直今まであまり注目したことがなかったのですが、この映画での彼女、大好きです。特におしまいの方の電話のシーン、泣けました。
佐藤浩市は、ホントに好きな時と嫌いな時っていうのがけっこう分かれるのですが、この映画では好きな方。電車の中のシーンが凄くいいです。やっぱり脚本と演出がすごく良かったのもあると思いますけれど。うう、岸辺一徳の役も好きだなぁ(個人的には、一番好きなキャラかも)。中村勘九郎も国村隼も、それぞれ汚れ役を味のある演技でみせていたし、渡辺美佐子さんは何も言うことないです。出番少ないのに凄い存在感!牧瀬理穂は、演技ぜんぜんうまくなかったけど、やっぱり華があっていいっす〜。ここだけは意外なキャスティングでしたけどね。

タイトルの「顔」は、正子が人生を旅する中で変わっていく彼女の顔を意味しているのは勿論のこと、姫島で今も行われている"狐踊り" にもかけているのだそうです。これは、誰だか分からなくなるくらい顔におしろいを塗って狐に化けた子供達が、輪になって櫓の周りを踊るものなんですが、監督はこれを仮面をつけて回りに回る人生に例えています。
そして映画の総評については、やっぱりラストを抜きにしては語れないですよね。この辺りについてはまたネタバレの部屋にでも書きたい所ですが、いつになることやら…(^_^;)。
最後になりましたが、言うまでもなくこの作品、キネマ旬報ベストテン&朝日ベストテン映画祭&映画芸術ベストテンでは堂々の第1位、毎日映画コンクール&報知映画賞最優秀作品賞受賞。海外でもカンヌ(正式コンペではないですが)、トロント、サン・セバスチャン、釜山など各国際映画祭で上映されています。阪本監督、次のプロジェクトは70年代に起きた「金大中事件」を題材にしているのだとか。今度は一体、どんな映画になっちゃうんでしょうか〜???

以下、1)は私の書いたもとの文、2)はアメリカ人の友達に直してもらった後の文です。
私の英語がいかに間違っているか、とくと比べてみて下さい(^_^;)。

1) Originally written by me - 2) Corrected by a native English speaker

A1: The lead actress, Naomi Fujiyama, is a daughter of “the God of Comedy” in the Western Japan, Kanbi Fujiyama. She is also very famous as well as her father but almost has never stared in film. I would say, she, in this film, is almost equivalent to Bejork in “Dancer in the Dark” or Giulietta Masina in the Fellini’s films, who is ugly, slow, not cool, and excluded from society. However (therefore?), when she is shinning by her own, she looks fresh, lively, and so lovely.
I won’t tell you much about the story here. This is about Masako (35 years old), who spend most of her time at home, hit a couple of incidents, and is pushed away to the outside of the world. She meets various kinds of people on the way to go, so in a way, this is a kind of a road movie. The way we see her journey is like seeing some Italian Neorealism films, which depict the travelers sometime in cruel and sometimes in warm.

A2: The lead actress, Naomi Fujiyama, is a daughter of Western Japan’s “God of Comedy”, Kanbi Fujiyama. She is also very famous but has never stared in a film. The role that she plays in this film, is equivalent to Bjork’s in “Dancer in the Dark” or Giulietta Masina in Fellini’s films. While she usually appears ugly and slow, at times she shines, fresh, lively, and lovely.
I don’t want to give you too much plot here, so I’ll only write a short description. Masako (35), the daughter of a dry-cleaning shop, who spend most of her life at home, experiences a serious incident then has adventures throughout Japan. She is forced to leave her neighborhood and pushed to far reaches of Japan. She meets various kinds of people on the way to go, so in a way, this is a kind of a road movie. The way we see her journey is like seeing some Italian Neorealism films, which depict the travelers sometimes cruelly and sometimes warmly.

B1: Before I saw this film, I was explaining Sakamoto as a Japanese-Soderburg to my American friends, because he directed two films in year 2000; One is “Face”, which is about a tough life of a woman like “Erin Brokovich”, and the other one is “Shin Jingi naki Tatakai=Another Battle”, which is a men’s ensemble story like “Traffic”. Also, both were madly loved by critics in the end of 1980’s for their first films (“Dotsui Tarunen=Kock Off”- Sakamoto, “Sex, Lies, and Videotape” - Soderburg), but they hadn’t gotten any hits in a while until the last couple of years.
However, I was wrong. I realized that their ways of filmmaking are very different by seeing “Face”. Soderburg sees and depicts Erin in a sharp and smart way. Meanwhile, Sakamoto does Masako in totally a different way like running with her on the ground (Sorry, I don’t know how to describe it in English).

B2: Before I saw this film, I described Sakamoto as a Japanese-Soderburg to my American friends, because of what he directed in the year 2000; One is “Face”, which is about a tough life of a woman like “Erin Brokovich”, and the other one is “Shin Jingi naki Tatakai=Another Battle”, which is a men’s ensemble story like “Traffic”. Also, both were received rave reviews from critics in the end of 1980’s for their first films (“Dotsui Tarunen=Kock Off”- Sakamoto, “Sex, Lies, and Videotape” - Soderburg), but they hadn’t had any hits in a while until the last couple of years.
However, I was wrong. I realized that their ways of filmmaking are very different by seeing “Face”. Soderburg sees and depicts Erin in a sharp and smart way. Meanwhile, Sakamoto portrays Masako in totally a different way than Soderburg, taking on empathetic approach, working in tandem with Masako.

C1: After the screening, I had a chance to talk with Dir Sakamoto. I was boldly saying him that “I’m so jealous of you, because you made such a great woman’s story although you’re a man”. He responded me very gently that “I made this story about a human being not about a woman”. (He was also answering “this film is about a human being, Masako” to the question, which is asking if he made is film as a universal story or only for Japanese audience”).
In the end of our conversation, he said “Masako stuck in her house is actually myself not a long time ago”. I was very shocked he said that and, in that moment, I felt I understood everything in the film like everything connects into one string. I’d say this is not Naomi or Masako’s film but definitely Sakamoto’s.

C2: After the screening, I had a chance to talk with Dir Sakamoto. I boldly said to him, “I’m so jealous of you, because you made such a great woman’s story, although you’re a man”. He responded to me very gently, “I made this story about a human being not about a woman”. (He was also answering “this film is about a human being, Masako” to another question by someone else, which asked if he made the film as a universal story or only for a Japanese audience”).
At the end of our conversation, he said “Masako stuck in her house is actually myself not such a long time ago”. I was very shocked that he said that and, at that moment, I felt like I understood everything in the film connected all together. I’d say this is not Naomi or Masako’s film but definitely Sakamoto’s.

D1: In terms of screenwriting, this story is written in a typical Hollywood formula (about the protagonist’s journey, which has a reason to travel), so it is very simple and conventional. Yet the journey of Masako (Sakomoto’s aspiration) is so strong and soulful, which totally garbed my heart.
My favorite scene was Masako practices riding a bicycle with the owner of the love hotel. She has two dreams; one is to be able to ride on a bicycle, the other one is to be able to swim (she practices swimming with some other guy later). It was such a sweet scene showing her desire to her lost father, and it made me cry.

D2: In terms of screenwriting, this story is written in a typical Hollywood formula (about the protagonist’s journey), so it, in one way, is very simple and conventional. Yet the Masako’s journey (Sakomoto’s aspiration) is so strong and soulful, that it totally grabbed my heart.
My favorite scene is Masako practices riding a bicycle with the owner of the love hotel for whom she is working. She has two dreams; one is to be able to ride a bicycle, the other is to be able to swim (she practices swimming with some one else later). The scene, which showed her desire for her lost father made me cry.

E1: All casts are excellent!!! Etsuji Toyokawa is a popular actor in TV drama as well as in film, but I definitely prefer him in film! Michiyo Ohkuma’s performance also made me cry towards the end. And believe or not, Kankuro Nakamura, whose role was the stupid rapist, is one of the biggest Kabuki actor! Cannot believe he took that role. I think my favorite one among them was Ittoku Kishibe. You might know him from “The String of Death”, which won Grand Prize of the Jury at Cannes 1990.

E2: The entire cast is excellent!!! Etsuji Toyokawa, is a popular TV actor as well as in film, but I definitely prefer him in film! Michiyo Ohkuma’s performance also made me cry towards the end. And believe it or not, Kankuro Nakamura, whose role was that of the stupid rapist, is one of Japan’s biggest Kabuki actors! I cannot believe that he took that role. However, I think my favorite cast member was Ittoku Kishibe. You might know him from “The String of Death”, which won Grand Prize of the Jury at Cannes 1990.

F1: This film, “Face” started screening at only two theaters in Japan and spreaded to over 130 theaters. Moreover it’s been showing at Canne (not the official competition, though), Toronto, PuSang, and San Sebastian film festivals. It has been winning a dozen of film awards in Japan including Kinema Junpo. I hope to talk about this film including the end of the story at the “Film Blurt Room” someday.
Anyway, I’ve heard that his next film is about the “DaeJun Kim Incident” (The present president of South Korea, DaeJun Kim was kidnapped by KCIA, when he was in Japan in 1970’s). Wooo… it sounds very political. I’m looking forward to seeing it very much.

F2: “Face” started showing at only two theaters in Japan and spread to over 130 theaters. Moreover it showed out of competition at Cannes and in the competitions at, Toronto, PuSan, and San Sebastian film festivals. It has been won dozens of film awards in Japan including the Kinema Junpo award. I hope to talk about this film including the end of the story at the “Film Blurt Room” someday.
Anyway, I’ve heard that his next film is about the “DaeJun Kim Incident” (The present president of South Korea, DaeJun Kim was kidnapped by KCIA, when he was in Japan in 1970’s). Wooo… it sounds very political. I’m looking forward to seeing it very much.

---------------------------
Back to Film Index

Back to Film Room

Back to Home